Gyári vagy nem gyári legyen a felni? Ez itt a kérdés!

2021-04-02 15:39:00

Gyári vagy nem gyári legyen a felni? Ez itt a kérdés!

Még ma is örök kérdés, és sok újdonsült autótulajdonosnak eszébe jut, hogy vegyen-e másik felnit az autóra.

Inkább évekkel, évtizedekkel ezelőtt volt „divat”, hogy a gyári felnit szinte rögtön lecserélték egy mutatósabb darabra, ma már ez egyre ritkább, és nem is igazán van rá szükség.

Hogy miért mondom ezt?

Régebben az autógyárók nem fordítottak különösebb figyelmet arra, hogy csinos felnit szereljenek fel a járművekre, és ezt nyilván csak azzal lehetett korrigálni, hogy a tulajok lecserélték egy másikra.

Manapság már erre az aprónak tűnő részletre is figyelni szoktak a gyártók, és igazán szép darabokkal engedik ki az autókat a gyárból.

De vajon amellett, hogy szépek, jobbak is a gyári felnik?

Ennek járunk most utána.

Miért fontos a felni és annak minősége?

Annak ellenére, hogy a felni kinézete manapság nagyon fontos, hiszen hihetetlenül fel tudja dobni egy autó megjelenését, nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy egy nagyon jelentős alkatrésze is minden guruló járműnek, ezért egyáltalán nem elhanyagolható a minősége.

A keréktárcsa az az alkatrész, amire a gumik felkerülnek, tehát nem összekeverendő a dísztárcsával.

Két fő fajtáját lehet megkülönböztetni: az egyik alumíniumból, a másik pedig acélból készül.

Az, hogy az adott gyártók melyiket szerelik fel az autóra, teljesen változó, de ahogy említettük is, ma már jobban szem előtt tartják az esztétikai szempontokat is, amikben az alufelnik erősebbek.

Ismerkedjünk meg kicsit közelebbről az alufelnikkel

Az ember azt gondolná, hogy az alumíniumból készült felni már csak azért is jobb választás, mert könnyebb.

Ez abból fakadhat, hogy „könnyűfelninek”, vagy „könnyűfém felninek” is szokták nevezni - na meg persze az acél egy erős, strapabíró anyag, így a logika azt diktálná, hogy az a nehezebb.

De a helyzet az, hogy ez téves következtetés, ugyanis, ha mérlegre teszünk egy alu- és egy acélfelnit, az előbbi alatt fog többet mutatni; hiába könnyebb maga az anyag, a végeredmény súlyra nehezebb lesz.

Tulajdonságait tekintve tehát az mondható el a könnyűfém felnikről, hogy anyagukban könnyebbek, súlyban nehezebbek, és valamivel kevésbé strapabírók, mint az acélból készült társaik.

De ez nem jelenti azt, hogy rosszabbak lennének, sőt, sokkal kedveltebb ez a fajta, mint a másik.

Érdemes lecserélni a gyári felnit?

Ahogyan már említettük még az elején, a gyári felnikkel kapcsolatos elégedettség egyre nagyobb, mivel már sokkal szebb darabokkal adják ki az autókat.

Illetve, ezek sokkal jobbak is: könnyebbek, keményebbek, tartósabbak.

Cserélni legfeljebb esztétikai megfontolásból lenne értelme, viszont azt tartsuk észben, hogy a leszerelés-felszerelés problémás lehet.

Itt meg kell említsük a keréknyomást mérő szenzorokat, amikről már írtunk is bővebben egy korábbi cikkünkben (https://gumidiszkont.hu/cikk/igy-mukodnek-a-ker%C3%A9knyomast-mero-rendszerek), ugyanis a gyári felnit ezek miatt sem érdemes cserélni, hiszen a szenzorok rendkívül nehezen szerelhetők át, már ha egyáltalán lehetséges.

Mi tehát a konklúzió?

A gyári felniket szerintem nem érdemes lecserélni: szépek, és ezeknél jobbat nehezen lehet találni.

Ha nem vagy vele elégedett, akkor egy szép dísztárcsával még mindig feldobhatod az autód kerekeit.

Webshopunkban az abroncsok mellett felnit is találsz, ha mégis a csere mellett döntenél!