Általános információk

A regisztrációval Ön az Schnell Service 2000 Kft ügyviteli rendszerének cégtörzsadatai közé írja be az adatait, amit mi bizalmasan kezelünk. (lásd: Adatvédelem)

Az Ön által a webáruházban készített rendelés a "Rendelés véglegesítése" gomb megnyomásával az Schnell Service 2000 Kft ügyviteli rendszerébe érkezik és a termék automatikusan (az Ön által megadott névre) foglalásba kerül. Az így készített foglalásokat 1 hétig tarjuk fenn.

Amennyiben Ön nem jelentkezik a termékért, vagy nem kért házhoz-szállítást, úgy a rendelését 1 hét után töröljük a rendszerünkből. Ha olyan terméket szeretne vásárolni ami az adott pillanatban nincs a raktárainkban és az igényéről rendelést ad le, amint lehetőségünk nyílik rá, felvesszük Önnel a kapcsolatot az Ön által megadott telefonszámon. A foglalásba tett termékeket telephelyeinken, az ott kifüggesztett Vállalási szabályzat szerint szervizeljük, illetve számlázzuk. Fenntartjuk a jogot, hogy a be nem fejezett (a kosárból nem törölt) rendelések készítőivel felvegyük a kapcsolatot esetleges segítségnyújtás céljából.

Adatvédelem

Az Schnell Service 2000 Kft (továbbiakban Szolgáltató) a Webáruház felületén, valamint az ehhez kapcsolódó tevékenysége során a Felhasználói adatok kezelésében az 1992. évi LXIII. törvény, a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról; az 1995. évi CXIX. törvény, a kutatás és közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcímadatok kezeléséről; az 1998. évi VI. törvény, az egyének védelméről a személyes adatok gépi feldolgozása során az alábbi adatkezelési szabályokat érvényesíti: A Felhasználók hozzájárulnak, hogy a Szolgáltató kezelje a Felhasználók személyes és különleges adatait. A Szolgáltató kijelenti, hogy Felhasználói által megadott minden adatot, bizalmas információt, tényt bizalmasan kezel. Kivételt képez ez alól, hogy Szolgáltató a Felhasználó személyes adatait a Webáruházban történő vásárlás teljesítéséhez az áruátvételi szerződéssel rendelkező kereskedelmi partnerei számára átadja. Szolgáltató ugyanakkor fenntartja magának a jogot, hogy amennyiben Felhasználóval szemben a szolgáltatással való visszaélés vagy egyéb bűncselekmény gyanúja merül fel, annak személyes adatait az illetékes hatóságok számára átadja. Felhasználói számára a Szolgáltató lehetőséget biztosít, hogy a róluk tárolt adatokat bármikor megtekinthessék, szükség esetén módosíthassák, vagy regisztrációjukat törölhessék az info@gumidiszkont.hu címre küldött ezirányú kérést tartalmazó email segítségével.. Az adatok egyéb célra csak az érintett kifejezett írásbeli hozzájárulásának megadása esetén kerülnek felhasználásra. A Felhasználói adatokba kizárólag a Szolgáltató erre jogosított munkatársai tekinthetnek bele. A Felhasználókról tárolt személyes adatokat (beleértve az e-mail címet is) a Szolgáltató harmadik fél számára nem szolgáltatja ki. Kivételt képez ez alól, hogy Szolgáltató a Felhasználó személyes adatait a Webáruházban történő vásárlás teljesítéséhez az áruátvételi szerződéssel rendelkező kereskedelmi partnerei számára átadja. Az oldal szolgáltatásaiban való részvétel önkéntes. A Szolgáltató kötelezi magát, hogy semmilyen szankciót nem érvényesít azon Felhasználóval szemben, aki a nem kötelező adatszolgáltatást megtagadja. A Szolgáltató gondoskodik arról, hogy szolgáltatásai révén a Felhasználókról megszerzett adatok felhasználása megfeleljen a mindenkor hatályos magyarországi jogszabályoknak. A Szolgáltató vállalja, hogy a regisztráció során a Felhasználók által megadott e-mail címekre nem küld levelet, kivéve az Schnell Service 2000 Kft tájékoztató anyagokat tartalmazó e-maileket, melyek fogadásába a tagok regisztrációjukkal és / vagy emailcímük megadásával beleegyeznek. A Szolgáltató minden tőle elvárható intézkedést megtesz az adatok biztonságos őrzésére, de nem vállal felelősséget az adatok megrongálódásáért, megsemmisüléséért vagy illetéktelen kezekbe kerüléséért műszaki hiba, természeti csapás, terror- vagy bűncselekmény esetén. A Szolgáltató megtesz minden tőle elvárható intézkedést, hogy az oldalaihoz való hozzáférés folyamatos és hibamentes legyen, de nem vállal felelősséget az esetlegesen fellépő hibákért, mely az oldalak nem megfelelő működését és/vagy esetleges adatvesztést okoz.

Fenntartások

Az Internet kapcsolatból, illetve az adatbázis kapcsolatban (pl.: karbantartás miatt) bekövetkező hibákból adódó károkért felelősséget nem vállalunk. Fenntartjuk a jogot az akciós és az egyéb árak megváltoztatására, illetve az akciók előzetes figyelmeztetés nélküli megszüntetésére. Fenntartjuk a jogot, (és annak lehetőség), hogy a Webáruházban látható készlet a rendelés pillanatában nem áll rendelkezésre, ezért a Felhasználót (Vevőt) nem tudjuk kiszolgálni a kért termékkel. Az ebből adódó mindennemű kártérítési igényt elutasítjuk.

Személyes áruátvétel

Az árut az Ön által választott telephelyen veheti át hétfőtől péntekig 8-17 óra között. Telephelyeinken az árut átveheti vagy kérésére felszereljük. Az áru ellenértéke az átvételkor (vagy szerelés után) fizetendő.

Házhoz-szállítás

Házhoz-szállítást - Magyarország területére - a termék vásárlásakor választhatja. Amennyiben a termék átvételét valamelyik telepünkre kérte, utólag házhoz-szállítást nem választhat (ebben az esetben kérjük vegye fel a kapcsolatot kollégáinkkal a 371-3300-as telefonszámon). A házhoz-szállítás díja 900 Ft / gumiabroncs. A szállítás a 12 óra előtt beérkezett megrendelések esetében 1, a 12 óra után beérkezett megrendelések esetében 2 munkanapon belül történik. A házhoz-szállítás esetén a terméket egy alkalommal szállítjuk ki az Ön által megjelölt időintervallumban. Amennyiben az átvétel nem sikerült a jelzett időpontban, a futár felveszi Önnel a kapcsolatot az Ön által megjelölt telefonszámon és megpróbálja másnap újra kézbesíteni a csomagot. A házhoz-szállított termékek esetében Ön indoklás nélkül lemondással élhet az átvételt követő 14 napon belül. Ebben az esetben az ügyfél saját költségén visszaszállítja a vásárolt terméket és az ellenértékét visszafizetjük.

Készpénzes fizetés

A megrendelését az Ön által a rendelés véglegesítéskor megadott napon szállíttatjuk ki a GLS (General Logistic System) szállítmányozó céggel. Kérjük, hogy az átvétel érdekében olyan címet és időpontot adjon meg amelyiken biztosan talál a GLS átvételre jogosult személyt. A számla végösszegét (amely tartalmazza a szállítási költséget is) a termék átvételekor kell kifizetni a GLS futárnak. A számla aláírásával és a termék átvételével Ön igazolja, hogy a kért árut hiánytalanul és sérülés mentesen átvette. Amennyiben az árun sérülés található, ill. a mennyiség vagy a termék eltér az Ön által megrendeltektől kérjük, ne vegye át, hanem a futárral küldje vissza nekünk. Ebben az esetben felvesszük Önnel a kapcsolatot a hiba kijavítása érdekében.

Megrendelés lemondása

A megrendelt termékek kézhez vételétől számított 14 napon belül vásárlóinknak joguk van indoklás nélkül elállni vásárlási szándékuktól. Ennek módjáról a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól a Kormány 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet rendelkezik. Ebben az esetben a Schnell Service 2000 Kft. köteles a termékért kifizetett vételárat visszatéríteni a vásárlónak legkésőbb az elállást, illetve a termék visszaszolgáltatását követő 30 napon belül. Az elállási jog gyakorlása esetén a termék visszajuttatásáról a vásárlónak saját költségén kell gondoskodnia.

Garancia

A termékekre a rendeletnek megfelelő (249/2004. (VIII. 27.) kormányrendelet az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról) jótállást és szavatosságot (garancia) vállaljuk.

Gumiabroncs jelölései

Gumiabroncs jelölései

195/65 R 15 91T

195 (mm)

65 (%)

15(coll)

91 (terhelési index)

T (sebesség index)

A 195 a gumi szélessége mm-ben. Az 65 egy arányszám ami a gumi oldalfalának vastagságát mutatja meg a szélesség arányában. Ebben az esetben az oldalfal vastagsága a 195mm 65%-a, tehát 126,75mm. Az R betű a gumi szerkezeti felépítéséra utal, tehát radiál szerkezetű. Ez azt jelenti, hogy a karkasz betéteinek kordszálai radiális irányúak. A mai személyautókon szinte kizárólag radiál szerkezetű gumik találhatók. A 15 a kerékpánt átmérőjét mutatja collban (1 coll=2,54cm). A példában szereplő gumit csak 15 coll átmérőjű felnire lehet felszerelni. A 91 a gumi terhelhetőségét mutatja. Erről bővebben a terhelési indexnél olvashat. A T a gumi sebesség indexsze. Erről bővebben a sebesség indexnél olvashat. A TL felirat a tubeless rövidítése, tehát tömlő nélküli gumiról van szó. Ha gumin reinforced vagy extra load feliratok vannak akkor az adott gumiabroncs oldalfala erősített. Az M+S felirat (Mud and Snow) a négyévszakos és téli gumiabroncsokon szerepel.

Ha a gumin például csak annyi szerepel: 145 R13 75T, akkor ez megegyezik a 145/80 R13 75T mérettel.

Egyes terepgumik méreteit amerikai méretezés szerint adják meg. Például: 31x10.5 R15 109S

DOT-szám magyarázata

A DOT-szám a DOT felirat mellett 12 karaktert tartalmaz. Az utolsó négy karakter jelöli a gyártás idejét (gyártás hete és éve).

Például: DOT U2LL LMLR 4609

Az utolsó négy szám csak az abroncs egyik oldalfalán látható, a másik oldalon csak az első 8 karakter szerepel. A képen szereplő gumiabroncsot 2009. év 48. hetében gyártották.

 

Váltóméretek

Váltóméret alatt az azonos átmérőjű (±3%) gumikat értjük. Pl. 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17 méretek egymás váltóméretei. A váltáshoz nagyon gyakran a felnit is cserélni kell. Váltás előtt feltétlenül ellenőrizni kell a felni szélességét, ill. kisebb átmérőjű felnit a féknyergek miatt nem minden esetben lehet feltenni.

 

Sebesség index

A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)

Általános sebességindexszek:

L

120 km/h-ig

R

170 km/h-ig

W

270 km/h-ig

M

130 km/h-ig

S

180 km/h-ig

Y

300 km/h-ig

N

140 km/h-ig

T

190 km/h-ig

ZR

240 km/h felett

P

150 km/h-ig

H

210 km/h-ig


Q

160 km/h-ig

V

240 km/h-ig


Terhelési index

A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Rövidítése: LI (Load Index) A táblázatban megadott kg értékek normál kivitelű abroncs esetén 2.5bar, erősített kivitelű gumiabroncsok estén 2.9bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége is kisebb!

Általános terhelési indexszek:

LI

Max. kg

LI

Max. kg

LI

Max. kg

LI

Max. kg

LI

Max. kg

60

250 kg

74

375 kg

88

560 kg

102

850 kg

116

1 250 kg

61

257 kg

75

387 kg

89

580 kg

103

875 kg

117

1 285 kg

62

265 kg

76

400 kg

90

600 kg

104

900 kg

118

1 320 kg

63

272 kg

77

412 kg

91

615 kg

105

925 kg

119

1 360 kg

64

280 kg

78

425 kg

92

630 kg

106

950 kg

120

1 400 kg

65

290 kg

79

437 kg

93

650 kg

107

975 kg

121

1 450 kg

66

300 kg

80

450 kg

94

670 kg

108

1 000 kg

122

1 500 kg

67

307 kg

81

462 kg

95

690 kg

109

1 030 kg

123

1 550 kg

68

315 kg

82

475 kg

96

710 kg

110

1 060 kg

124

1 600 kg

69

325 kg

83

487 kg

97

730 kg

111

1 090 kg

125

1 650 kg

70

335 kg

84

500 kg

98

750 kg

112

1 120 kg

126

1 700 kg

71

345 kg

85

515 kg

99

775 kg

113

1 150 kg

127

1 750 kg

72

355 kg

86

530 kg

100

800 kg

114

1 180 kg

128

1 800 kg

73

365 kg

87

545 kg

101

825 kg

115

1 215 kg

129

1 850 kg

 

Mintázatmélység és fékút

A legtöbb európai országban minimális profilmélységként 1,6 mm-t írnak elő, azaz legkésőbb ekkor kell a gumiabroncsot lecserélni. Saját biztonságuk érdekében azonban ajánlott az autósok számára, hogy nyári abroncsaikat már 3 mm-es, míg téli gumiabroncsaikat már 4 mm-es profilmélységnél cseréljék le. A mintamélység csökkenésével párhuzamosan hatványozottan nő a fékút hossza nedves útfelületen. Téli körülmények között, havas, latyakos úton még fontosabb a gumiabroncsok mintázatának megfelelő mélysége.

 

Hasznos tanácsok

Gumiabroncs tárolása:

A gumiabroncsok szakszerű tárolásával minimálisra lehet csökkenteni az öregedési folyamatot. A gumik helyzetét leszereléskor érdemes megjelölni (pl. jobb első kerékre ráírni krétával, hogy JE).  A gumikat hűvös (10-20 fok), száraz és sötét helyen (UV sugárzástól mentes helyen) tároljuk. Több hónapos tárolás esetén a gumiabroncsok nyomását csökkentse a felére és rendszeres időközönként ellenőrizze!

Kerékcsavarok meghúzása:

A kerékcserét követő 50km után a csavarokat újra kell húzni! Az egymással átlósan lévő kerékanyákat, ill. csavarokat kell egymás után meghúzni. A gyártók által megadott meghúzási nyomatékokat be kell tartani. A kézzel történő érzés szerinti meghúzás nem mondható biztonságosnak, ezért biztonsági szempontból érdemes nyomatékkulcsot használni.

Levegőnyomás ellenőrzése:

A levegőnyomás értéke alapvetően befolyásolja az autó iránytartását, a fékező- és vonóerőt és a gumiabroncsok futásteljesítményét, ezért nagyon fontos az előírt értékű levegőnyomás betartása. Ezt érdemes kéthetente ellenőrizni. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni.  A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás, a gumiabroncs rendellenes kopásához vezethet. Az elégtelen levegőnyomás a gumiabroncsot folyamatos túlterhelésnek teszi ki.  A gumiabroncs ebből adódó hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.


Gumi méretek

A keresztmetszet szélessége és magassága 1:1, vagyis minél szélesebb gumit akarunk, annál ballonosabb lesz az abroncs. Emiatt az oldalvezető képessége (iránytartása) is viszonylag gyenge. Jellemző előfordulási helye a szocialista autóipar minden járgánya, (szgk., tgk., mkp) illetve a kerékpárok. A méretjelölés az 5,20x13 -formátumot követi, ahol az első szám a gumi legnagyobb szélessége, a második pedig a hozzá használható kerékpánt átmérője, mindkettő hüvelykben (1 coll, inch = 25,4mm) megadva.



A radiál gumi méretjelzése a 195/65 R 14 -formátumú. Az ilyen gumi legnagyobb szélessége 195mm (nem a futófelületé!), ennek 65%-a az abroncs oldalfal-magassága. Ha nincs per-jelzés, akkor alapesetről, azaz /80-nak megfelelő gumival állunk szemben. Az R a radiál jelölése, a 14 pedig az alkalmazható felni mérete collban kifejezve.

A belsővel szerelt gumik képesek durrdefektet szenvedni, ami komoly feladat elé állítja a tapasztalt vezetőt is. Ha viszont a gumi belső felülete elég puha, tömítheti úgy a felnit, hogy ne kelljen külön belső. Az ilyen - belső nélküli - használatra való alkalmasságot a Tubeless felirat jelöli a gumin. Megadják még a maximális álló helyzeti terhelhetőséget, ezt a max. load felirat utáni szám jelöli kilóban, esetleg fontban. Szintén jelölik a nyomás felső határát, ezt a max. pressure (esetleg "inflate to") felirat utáni szám adja meg, p.s.i. vagy bar mértékegység szerint.  

Ezek a gumik kötött futásirányúak, amit általában nyíl is jelöl rajtuk. Ha nem eldönthető, akkor úgy kell feltenni, hogy először a V csúcsa érjen aszfaltot, csak aztán a szárai. Így biztosított, hogy a víz mielőbb kiszoruljon a gumi alól oldalra. Fordított felszerelésnél a vizet behordja saját maga alá, a létrejövő felúszás (aquaplanning) pedig irányíthatatlanná teszi autónkat. 

A méretválasztás elsődleges szempontja a gyári ajánlás. Ha más méretet választunk, ügyelni kell a kerület állandóságára. A 185/60 R15-ös gumi kerülete jóval kisebb, mint a 215/60 R15-é. Ha a kicsiről váltunk a nagyra, a kocsink összes áttétele hosszabb lesz, azaz nem gyorsul olyan dinamikusan, viszont a végsebesség valamennyit nő. A km-óra ezt nem fogja mutatni, sőt a tényleges sebességnél kevesebbet jelez.

Remek Falken eredmény

Remek Falken eredmény a GTÜ friss tesztjén

2016.02.25.

Szép eredményt produkált a Falken új Azenis FK510-es mintázata a német GTÜ legfrissebb tesztjén. A győztes a Conti Sportcontact5, a Toyo Proxes T1 Sport+ pedig épp az átlag alá került. Az „olcsó abroncsok” (GT Radial, Linglong) ismét jelentős hiányosságokat mutatnak.

 A cikk összefoglalója:
 Hasonlóan a korábbi nyári gumiabroncs tesztekhez a német műszaki ellenőrző társaság (GTÜ) is rossz bizonyítványt állított ki az úgynevezett "olcsó gumikról". 14 márka került összehasonlításra 225/45R17 méretben, 210-430 euró közötti garnitúránkénti árral. A nagy márkákon kívüli abroncsokat "nagy kockázatúnak" állították be: a GT Radial, a Linglong és a Westlakes jelentős hiányosságokat mutattak különösen nedves körülmények között. Egyértelmű győztes lett a Conti SportContact 5. A dobogósok mögött „nagyon ajánlott" kategória a Falken "Azenis FK510" és a Nokian "zline" abroncsai.

 http://reifenpresse.de/2016/02/24/gtue-test-stellt-billigreifen-wieder-einmal-schlechtes-zeugnis-aus/
 http://www.gtue.de/Privatkunden/Aktuelle_Informationen/Produkttests/63148.html?nav=58943

Dot

dot-code-winterband1.jpgAkarod őrületbe kergetni kedvenc gumisodat? A gumi megrendelésekor kösd ki, hogy idei DOT-számú (azaz idei gyártású) gumit kérsz. Ez az elvárás különösen e sorok írásakor, azaz még így az év eleje felé csal érdekes grimaszokat a gumis kolléga arcára.

Folytatás a következő linkeken:
http://abroncs.blog.hu/2016/02/19/nem_tejfol_ez_hogy_megromoljon
https://m.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/a_gumiabroncs_dot_szam_jeloleserol_azaz_meddig_uj_az_abroncs-18990

Általános garanciális feltételek

Érvényes az Schnell Service 2000 Kft. által forgalmazott gumiabroncsokra. Az Schnell Service 2000 Kft. garanciát vállal az általa forgalmazott gumiabroncsok anyag és gyártási hibáitól való mentességéért az alábbiak szerint: A gumiabroncsok esetében a gyártó által vállalt garanciális időtartamok az irányadóak. A fenti időtartamokon belül a garanciális kötelezettség anyag és gyártási hiba tekintetében a kisteher abroncsoknál az abroncs eredeti futócsatorna mélységének 3 mm-ig történő /kopás miatti / lecsökkenéséig, személyabroncsoknál az abroncs eredeti futócsatorna mélységének 1,6 mm-ig történő /kopás miatti / lecsökkenéséig áll fenn, amennyiben az abroncsot átlagos használati körülmények között üzemeltetik és a felszerelésre valamint az üzemeltetésre vonatkozó előírásokat továbbá a gyártó előírásait betartják. Szélsőséges út és használati körülmények esetében a Schnell Service 2000 Kft. fenntartja a jogot a garanciális felelősségének a jelen feltételektől eltérő mértékű szabályozására.

A garanciális igény nem érvényesíthető:
helytelen tárolás miatti hibákra,
a vonatkozó szabványok, valamint a gyártó által adott előírások figyelmen kívül hagyása miatti, szerelési vagy üzemeltetési hibákra,
a jármű vagy tartozékainak hibája, pl. helytelen beállítás stb. által okozott hibákra,
baleset, rongálás vagy egyéb külső behatások okozta hibákra,
javított abroncsokra,
nem a rendeltetés szerinti célra használt abroncsok meghibásodására,
versenyzés, sebességi vagy egyéb kísérleti használat közben bekövetkező hibákra.

A garanciális igényeket a mindenkori hatályos jogszabályokat figyelembe véve a forgalmazónál vagy a forgalmazó által erre meghatalmazott képviselőjénél írásban kell bejelenteni: Schnell Service 2000 Kft telephelyein a Szervizek pontban felsorolt címeken.

A bejelentésnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
az abroncs részletes adatait /méret, mintázat, terhelhetőség, gyártási szám, maradvány csatorna mélység, a hiba rövid leírását stb. /,
az eladás időpontját és helyét, az üzemeltető / vevő / nevét, jármű típusát, az abroncs felszerelési és üzemeltetési helyét a járművön, a leszerelés időpontját,
a reklamált abroncs tárolásának helyét.
reklamáció esetén a számlát minden esetben mellékelni kell.
A reklamáció megvizsgálásának és elbírálásának jogát az Schnell Service 2000 Kft fenntartja magának. A jogos reklamációnak elismert abroncsot az Schnell Service 2000 Kft. a vevő kérésére téríti, illetve új abroncsra cseréli, amelynek a garanciális igény bejelentésének időpontjában érvényes eladási árából az elismert reklamációs követelés illetve a maradvány csatorna mélység arányában engedményt ad.

Gumiabroncs használati utasítás

Általános előírások a gumiabroncs használatára

Általános tudnivalók

A jármű és az út közötti kapcsolatot egyedül a gumiabroncsok biztosítják Ezért nagyon fontos, hogy az abroncsok mindig a legjobb állapotban legyenek. A járműgyártók a gumiabroncsgyártók közreműködésével határozták meg, - minden használati körülményt figyelembe véve - hogy milyen gumiabroncsot kell a járműre felszerelni. Ettől eltérni gumiabroncs méret, konstrukció, terhelési vagy sebességkategória tekintetében csak szakemberrel történt konzultáció után szabad. Feltétlenül szükséges, hogy a gumiabroncsok rendszeres időközönként - a járműgyártó előírása szerint - felcserélésre kerüljenek. Gumiabroncsok belső légnyomása.
A biztonságos közlekedés szempontjából az egyik legfontosabb tényező, hogy a gumiabroncsokban lévő légnyomás mindig az előírt értéken legyen. A légnyomás értéke alapvetően befolyásolja az iránytartást, az egyenletes gördülést, a fékező- és vonóerő átadást és a futásteljesítményt. Ha a jármű az előírtnál alacsonyabb nyomású gumiabroncsokkal üzemel, az, lényegesen megváltoztatja a jármű egyes menettulajdonságait, többek között a kanyarstabilitást, az oldalkúszási tulajdonságokat, a jármű alá- vagy túlkormányozottság tulajdonságait stb. Ezek együttes hatásaként a jármű vezetője adott esetekben - például erős oldalszél, kanyar, hirtelen irányváltoztatás stb. - bizonytalanná válik, és az is előfordulhat, hogy nem tud ura maradni járművének. Az alacsony nyomás az abroncs alkatrészeinek felmelegedéséhez vezet és az ez által okozott károsodás maradandó és akár gyors nyomásvesztést is, okozhat. Ha az abroncs belső légnyomása magasabb az előírt értéknél, a gumiabroncs talajjal érintkező felülete lecsökken, ami ugyancsak lényeges hatással van a tapadási és egyéb menettulajdonságokra. Az abroncsok légnyomását rendszeresen / kéthetente / ellenőrizni kell / pótkereket is /! Ezeket az ellenőrzéseket mindig "hideg" abroncson kell elvégezni. Hidegnek tekinthető az abroncs, ha már 2-3 órája nem üzemelt, vagy ha csak 2-3 kilométert futott nagyon alacsony sebességgel. Fontos, hogy ne felejtsük el a szelepsapkák alkalmazását. A szelepsapka olyan legyen, amelyben van tömítés is, hogy biztosítsa a légzárást és védje a szelepet a szennyeződéstől. Gumiabroncsok terhelése.

Sose terheljük túl az abroncsot! A gumiabroncs túlterhelésének - az élettartamra kifejtett káros hatásán túl - közelítőleg ugyanazok a következményei, mint az alacsony belső légnyomásnak. Ha bizonytalanok vagyunk, nézzük meg a jármű műszaki adataiban, mennyi a megengedett legnagyobb terhelés. Kövessük azt az előírást, hogy ha a személyabroncsokat jobban megterheljük / közel a terhelhetőségi határhoz, 4-5 személy esetén /, akkor nagyobb nyomásra kell felfújni, mint normál terhelés / 2-3 személy / esetén. Nagymértékű túlterhelés hatására ugyanis megnő a gumiabroncs deformációja, emiatt a jármű éppúgy elveszti stabilitását, mint az alacsony belső nyomásnál, tehát különösen gyorsan végzendő vezetési manővereknél, például hirtelen irányváltoztatásnál, vagy éles kanyarban az abroncstapadási, valamint oldalkúszási tulajdonságainak romlása miatt a jármű vezetője ugyanúgy nem marad ura a járműnek, amint azt már az alacsony belső nyomásnál is leszögeztük. Teherabroncsok és terepjáró abroncsok esetén szigorúan kövessük a terhelhetőségi táblázatok előírásait / ezek ugyanis előírják, hogy milyen terhelés, esetleg sebesség esetén milyen nyomást kell alkalmazni /.

Gumiabroncsok le- vagy felszerelése

A gumiabroncsok le- vagy felszerelését mindig csak szakműhelyben és szakemberrel végeztessük el!

Kerekek kiegyensúlyozása.

Igen fontos követelmény a gumiabroncsok felszerelése után annak statikus, illetve dinamikus kiegyensúlyozása. Minden forgó testnek - a nem teljesen anyageloszlás miatt - van valamilyen mértékű kiegyensúlyozatlansága. Ezt meg kell szüntetni, mert a kiegyensúlyozatlanság az élettartamra, a kopássebességre kifejtett káros hatásán túl lényegesen befolyásolja a jármű menettulajdonságait, illetve stabilitását. Ezt csak szakműhelyben és szakemberrel végeztessük el!

A gumiabroncs szemrevételezése.

Amellett, hogy a gumiabroncsot a helyes nyomáson üzemeltetjük, az alábbi pontokban leírt ellenőrzésekkel megakadályozhatjuk a gumiabroncs felesleges leszerelését vagy idő előtti tönkremenetelét. Ha a futómintázatba szorult köveket nem távolítjuk el, ezek egyre mélyebbre hatolnak és eljutnak a karkaszig, ahol annak tönkremenetelét és nyomásvesztést okoznak. A rendkívüli balesetveszélyessége miatt külön kell szólni az ikerszerelésű abroncsok közé beszorult idegen tárgyakról, kövekről. Ezek ugyanis a centrifugális erő hatására kirepülhetnek és betörhetik a követő jármű szélvédő üvegét és sérüléseket okozhat. Ezért minden járművezetőnek - saját érdekében is - kötelessége, hogy figyelmeztesse azt a gépkocsivezetőt, akinek kocsiján az ikerkerekek között idegen tárgyat, követ észlel! A gumiabroncs felületére került olaj, üzemanyag festék, illetve egyéb vegyi anyagok tönkretehetik az abroncs gumianyagát. / pl. olajtól megduzzadhat a futógumi, és akkor csökkenhet a csatornamélység és a tapadás / Ilyen esetben ajánlatos a gumiabroncsot bő mosószeres vízzel azonnal lemosni. Rendszeresen ellenőrizzük a futókopást. A szabálytalan kopás gyakran a jármű mechanikai hibáját jelzi -rossz beállítások / tengelyek párhuzamossága, kerekek összetartási szöge, kerekek dőlésszöge, a kerékfelfüggesztés és a lengéscsillapítók holtjátéka, a fékek, a fékdobovalitás, az alváz kerék melletti alkatrészei, a kormányszerkezet kotyogása, stb. / Az első kerekek rossz geometriája például szabálytalan kopást okoz, és ez csökkenti az abroncs futásteljesítményét, de rontja a kormányzási tulajdonságokat és ezzel a közlekedés biztonságát is. Ha ilyennel találkozunk, ajánlatos a tengelyek és a kerekek beállítását szakműhelyben ellenőriztetni és beállítatni a műszaki előírásoknak megfelelően. Minden gumiabroncs gyorsabban kopik, ha nagy sebességgel, éles kanyarokban, gyakori fékezéssel és gyorsítással fut, gyakran fut rossz utakon. A gödrökkel, kövekkel vagy más éles tárgyakkal teli út tönkreteheti az abroncsot, úgyhogy az ilyen utakon óvatosan haladjunk és mielőtt normál / az országúton szokásos / sebességgel megyünk, vizsgáljuk meg az abroncsokat, nem sérültek-e meg. Ne hajtsunk fel gyorsan a járdára hegyes szögben és kerüljük az erős ütődést a járdaszegélyhez. Ez belső sérülést okozhat az abroncsban és később nagy sebességnél a gumiabroncs felrobbanásához, vezethet. Ha szükséges, akkor derékszögben és lassan hajtsunk fel a járdára. Ha olyan hibákat fedezünk fel, mint például hólyagok, szakadások, vágások, a karkasz kordjait láthatóvá tevő behatolás, vagy arra utaló jelet találunk, hogy az abroncs nagy ütést kapott, melynek következtében fennállhat a belső sérülés veszélye, abban az esetben a gumiabroncsot a lehető leghamarabb le kell szerelni és szakműhelyben szakemberrel meg kell, vizsgáltatni. Így csökkenthető annak a valószínűsége, hogy a sérülés az üzemeltetés közben megnő, vagy hogy az abroncs tönkremegy a behatoló víznek és az út porának hatására. Így a korai leszerelés megnöveli az abroncs sikeres javításának lehetőségét.

A csatornamélység mindig legyen elég ahhoz, hogy az abroncs megfelelően viselkedjen nedves és száraz úton.
Magyarországon a jelenleg érvényes előírások - 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet - alapján a minimális csatornamélység a teljes felületen mérve:
személyabroncsoknál 1,6 mm
teherabroncsoknál 3,0 mm
nemzetközi személyszállításban résztvevő autóbuszoknál 5,0 mm

A gumiabroncsok javítása

Minden rendellenességet meg kell mutatni szakembernek, hogy eldöntse, szükséges-e és lehetséges-e a javítás!
Csak szakember javíthat abroncsot!
Az abroncsgyártó nem vállal felelősséget a javítás megvalósíthatóságával és annak minőségével kapcsolatban!
A javított abroncsokra, azok viselkedésére és futásteljesítményére már nem vonatkozik a gyártó garanciája!