Vajon 2035-től átállunk az elektromos autókra, vagy sem?

2022-11-09 19:10:00

Bizonyára hallottad már, hogy az Európai Unió célul tűzte ki, hogy 2035-re az elektromos járművek kerüljenek előtérbe a közlekedés terén, egészen pontosan úgy, hogy a belső égésű motorok forgalmazását betiltani tervezik a fenti dátummal.

Ez a merész döntés nem véletlenül megosztó, ugyanis rengeteg kérdést vet fel a járműipar fejlesztése terén, hiszen jelenleg nincsen még kidolgozott technológia, mellyel 100%-ban lehetne helyettesíteni a klasszikus autókat.

Miért váltunk elektromos autóra?

Az elektromos autók megalkotásának és terjedésének oka egyértelműen a környezetvédelem és a fosszilis erőforrások véges készlete.

Valóban kiváló megoldás lehet ezek áthidalására, hogyha egy elektromos meghajtású motorral bonyolíthatjuk le a mindennapi közlekedést, továbbá az is pozitívum, hogy a töltéshez szükséges áramot megújuló erőforrással biztosíthatjuk.

Ez mind szép és jó, ám az elképzeléssel van egy kis gond: a zöld meghajtású motorok még nem tudják biztosítani azt, amit a klasszikus társaik.

Elektromos autók: inkább városi közlekedésre alkalmasak

 

Jelenleg a legfejlettebb elektromos kocsik képesek csupán 600-700 km-t megtenni egy töltéssel, ami nagyjából megfelel egy teletank üzemanyagnak egy átlagos autó esetében.

Azonban ezt a maximális távot csupán néhány típus képes egyelőre produkálni, és ezt is befolyásolhatja, hogy milyen sebességgel közlekedünk és milyen extrákat (például klíma) használunk az út során, így a ténylegesen megtehető táv nehezen tervezhető előre.

A lemerült akkumulátort csak speciális töltőállomáson tudjuk tölteni, ami nem mindig kivitelezhető, hiszen még nem általánosan elterjedt az elektromos töltőoszlopok jelenléte hazánkban – ez a kisebb teljesítményű típusoknál még nagyobb gondot jelent a gyakori töltési igény miatt.

Ezek alapján egyelőre inkább városi közlekedésre alkalmasabbak az elektromos autók, hiszen ott könnyebb töltőoszlopot találni, és a megtett távok is sokkal kisebbek.

A nagy akkumulátor kérdés

Természetesen a hatótávot lehetne fejleszteni nagy teljesítményű akkumulátorok beszerelésével, ám itt is áll még előttünk néhány akadály, ugyanis az akksik készítéséhez szükséges nyersanyagkészlet – a fosszilis üzemanyagokhoz hasonlóan – véges.

Erre megoldást jelenthetne, hogyha a használt akkumulátorok anyagát újra lehetne hasznosítani, ám ez a technológia még kidolgozásra vár.

Reális cél lehet a 2035-ös átállás?

Amíg a fentebb említett akadályokat nem sikerül áthidalni, addig aligha nevezhető reálisnak, hogy 2035-től teljesen lemondjunk a belső égésű motorokról.

Természetesen addig még több mint 10 évünk van hátra, így nem lehetetlen, hogy addig szülessen valami áthidaló megoldás, de kétségtelenül merész kijelenteni az átállás dátumát úgy, hogy még számos megoldatlan kihívás áll előttünk.

Továbbá érdemes lehet átgondolni a németek és néhány távol-keleti ország álláspontját is, miszerint nem érdemes leállítani a klasszikus motorok fejlesztéséhez kapcsolódó törekvéseket, hiszen ennyi idő alatt ott is történhetnek áttörések, melyekkel valóssággá válhat a zéró károsanyag-kibocsájtás.

Autógumik a gumidiszkont.hu-n

Bármilyen motor is legyen az autódban, az abroncsok minősége mindig döntő tényező a menetbiztonságban.

A gumidiszkont.hu kínálatában megtalálod a legjobb autógumikat, melyeket kényelmesen, akár a foteled kényelméből megrendelhetsz!