Gyakran lehet találkozni az interneten olyan bejegyzésekkel a gumiabroncsokat illetően, amik egyáltalán nem helytállók és semmi valóságalapjuk nincs.
Sajnos sokan azon a véleményen vannak, hogy a gumik is olyanok, mint például az élelmiszerek, vagyis a gyártástól számítva bizonyos időn belül „megromlanak”, tönkremennek.
De a helyzet az, hogy az ezekhez hasonló dilettáns véleményekre nem szabad adni és nem szabad őket elhinni sem, főleg azért, mert akik ezeket terjesztik, korántsem nevezhetők szakembereknek.
Ezért most – több mint 20 év tapasztalattal a hátam mögött – elmondom, hogy ezzel kapcsolatban mi az igazság, mit kell tudni a gyártási évről, illetve, hogy ennek mennyire van jelentősége.
A tévhit: a „gumik romlandók”
A gumiabroncsokról terjedő tévhit szerint kifejezetten fontos a gumi gyártási ideje, mert azt hiszik, hogy minél „frissebb”, minél közelebbi időpontban gyártották, annál jobb minőségű.
Ez természetesen nincs így, nem is lehetne, mert a gyárak körülbelül fél évre előre dolgoznak, tehát szinte esélytelen lenne idei gyártású gumit venni, de még tavalyit is nehezen.
Ehhez pedig még hozzájön a gyárból történő szállítási idő is.
A gumik romlandóságáról szóló véleményeknek egyfelől azért sem lehet hinni, mert ezeket az abroncsokat a megfelelő helyen, megfelelő körülmények között tárolják és szállítják, illetve egyfajta öregedésgátló anyag is belekerül a keverékbe, amiből készülnek.
Másfelől pedig azért, mert soha nem voltak használva, ennél fogva pedig el sem kezdődhet az amortizációjuk.
A DOT szám mutatja meg, mikor gyártották a gumit
A DOT szám lényegében egy 4 karakterből álló számsor.
A második két szám azt mutatja, hogy melyik évben, míg az első kettő, hogy adott év hányadik hetében gyártották az abroncsot.
Íme, egy példa: tehát, ha a számsor, amit a gumin látunk 1618, az azt jelenti, hogy a 2018-as év 16. hetében készült el az abroncs.
A DOT számokat illetően létezik egy besorolás is, mely szerint a használatlan gumiabroncs:
a gyártástól számított 3 éves koráig frissen gyártottnak számít,
5 éves koráig pedig újnak.
Vagyis a példáként felhozott abroncs még igencsak frissen gyártottnak minősül, de 3 év múlva is újnak számítana.
Egy 5 éves, tehát új és egy éppen a szalagról legurult abroncs között nincs mérhető minőségbeli különbség, vagyis szó szerint ugyanolyan jók.
Természetesen ehhez megfelelő tárolás is szükséges, amit értelemszerűen a gyártó nem fog megspórolni.
A tévhitet tesztekkel is cáfolták
Több gyártó is végzett ezzel kapcsolatban teszteket, ezekből most az Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) által végzett vizsgálatról ejtenék pár szót.
Kísérletükben a futófelület változásait vizsgálták, különböző körülmények között: voltak abroncsok, amelyekkel 40.000 kilométert tettek meg, illetve voltak, amiket magas hőmérsékleten tároltak hosszabb ideig.
Megállapították, hogy a 40.000 kilométer alatt nagyobb amortizáció érte az abroncsot, mint a melegben való tárolás következtében.
A konklúzió pedig az lett, hogy egy 1 évig használt és 10 évig csak tárolt gumiabroncs elöregedésüket tekintve megegyeznek.
Mi a szakemberek véleménye?
A tévhit miatt a többség nem szívesen árul 3 évnél idősebb abroncsot, annak ellenére, hogy gyakorlatilag hibátlan állapotban van és frissen gyártottnak minősül.
Az emberek aggodalma miatt a 3 évnél idősebb abroncsokra extra kedvezményeket szoktak adni, mert egyszerűen ezt várja el a piac, így viszont többen is megvásárolják.
Hozzám nem érkezett még panasz ilyen abronccsal kapcsolatban, így bátran merem ajánlani.
Ha szükséged volna új gumiabroncs szettre, webshopunk és mi is a rendelkezésedre állunk!