Információk a felnikkel kapcsolatban, amikről csak kevés szó esik

2021-04-15 12:22:00

Információk a felnikkel kapcsolatban, amikről csak kevés szó esik

Előző cikkünkben már végigvettük, hogy mik azok a paraméterek és jelölések, amiket szem előtt kell tartani felni vásárlás [M1] során.

De most, – hogy be is zárjuk a kört – vegyük kicsit alaposabban is szemügyre a felni osztókörét, és más egyéb olyan szempontokat, amikkel csak kevesen foglalkoznak.

Ezek szintén olyan tények, amikről nem szabad elfeledkezni, és azt is elmondjuk, hogy miért.

A felni osztóköre – mi is ez tulajdonképpen?

Mind a lemezfelnik, mind pedig az alufelnik esetében használatos ez az elnevezés, ami gyakorlatilag nem más, mint a felnit rögzítő csavarok furatainak átmérője.

De félreértés ne essék, ez az átmérő nem magukra a furatokra vonatkozik, hanem az általuk alkotott körre.

Az osztókör jelölése magán a felnin a következőképpen néz ki például: 5x100

Ahogy már egy korábbi cikkben is szó esett róla, az 5-ös szám jelzi, hogy hány darab lyuk van a felnin, vagyis hogy hány darab csavarral kell rögzíteni, míg a 100 jelöli mm-ben ezek körének az átmérőjét.

Az osztókört Te is ki tudod számolni

Nem kell szakértőnek lenned, hogy magad is meg tudd állapítani, mekkora a felnid osztóköre.

Ehhez meg kell számolnod, hogy hány csavarral is kell rögzíteni, majd egy vonalzóval vagy mérőszalaggal mérd le a távolságot az egyik tetszőleges csavar kialakítás közepétől, a vele szemközti kiosztás közepéig.

5 csavaros felni esetében érdemes a legfelső és a legalsó között mérni.

De talán még jobb, ha speciális mérőeszközt használsz hozzá, mert az biztos, hogy pontos adatot fog adni.

A felni csavarkiosztása

A felnik csavarkiosztás szerint négyfélék lehetnek: létezik 4, 5, 6 és 8 furatos.

A csavarok tekintetében is vannak eltérések, ezekből már háromféle van.

Ezt azért fontos tudni, mert más-más típusról és kialakításról beszélünk, és csak a megfelelő csavarokkal lehet kellőképpen rögzíteni a felnit, hiszen ami számít, az az illesztés.

Tehát 3 csavaranya típust különböztetünk meg: lapos, kerek és kúp.

Ami rendkívül fontos, az az, hogy csak olyan kerékcsavart szabad használni, ami a Te autótípusodhoz ajánlott, hiszen, a csavar típusa mellett a hossza is számít!

Csereszabatos felnik

Ha egy felni csereszabatos, az azt jelenti, hogy bármilyen másikra lecserélhető, tehát másikkal is lehet helyettesíteni, ha úgy hozza a helyzet, anélkül, hogy bármiféle átalakítás, vagy javítás szükséges volna.

Viszont ez sajnos nem minden autótípusnál, autómárkánál ilyen egyszerű, ugyanis míg például a Volkswagen, Audi vagy éppen a Skoda esetében csereszabatosak a felnik, addig mondjuk a BMW-nél ez már nincs így.

Kicsit az az érzése az embernek, mintha szándékosan úgy csinálnák meg, hogy ne legyen az.

Felni csere: szervízben vagy otthon?

Akárcsak az abroncs cserénél, úgy a felni esetében is inkább azt javaslom, hogy szervizben végeztesd el a munkálatokat, mintsem magad állj neki otthon.

Egyfelől a szakember biztos, hogy tudja, mit hogyan kell csinálni, másfelől pedig sokkal biztonságosabb is.

De ehhez persze előbb kell egy új felni: nézz körül bátran webshopunkban, ahol számtalan abroncs közül is tudsz válogatni!

[M1]link, ha majd fent lesz a blogon: „Ezekre a paraméterekre figyelj, ha felnit vásárolsz”