Gumiabroncs: mikor vásároljunk belőle újat?

2022-01-24 21:11:00

Gumiabroncs: mikor vásároljunk belőle újat?

Vannak helyzetek, amikor egyértelmű, hogy új gumira lesz szükség – például egy defekt után-, de vannak olyanok is, amelyeknél vitás helyzetek alakulnak ki csere szükségességét illetően.

Ilyen például, amikor a téli és nyári gumik kopásból adódó cseréje kerül a terítékre.

Megvárhatjuk a KRESZ-ben előírt minimumig való kopást, vagy érdemes hamarabb új gumit szerezni a saját érdekünkben?

Öntsünk tiszta vizet a pohárba!

Mi a maximálisan megengedett gumikopás?

A KRESZ szerint személyautók esetében az abroncson legalább 1,6 mm mély barázdáknak kell lennie ahhoz, hogy azt közlekedésre alkalmasnak minősítsék.

Az abroncsnak ezt az 1,6 mm-t a teljes futófelületen produkálnia kell, tehát sehol nem lehetnek rajta ennél kopottabb részek.

Ez gyakorlatban annyit tesz, hogyha 1,6 mm felett jár a gumink, akkor nem büntet meg a rendőr, ám ez közel sem azt jelenti, hogy ez az optimális mélysége az abroncs barázdáltságának.

A nyári gumik esetén 3 mm, téli esetén pedig 4 mm-es barázdamélység esetén már érdemes elkezdeni új gumiszett után nézni.

Mire való a gumin a barázda?

A sima felületű autógumi tapad a legjobban az aszfalton – tudjuk ezt sokan a Forma 1 futamokból.

Ez valóban igaz akkor, hogyha tökéletesen sima és tiszta útfelületről beszélünk, ám a hétköznapokban közel sem ilyeneken közlekedünk.

Itt jönnek képbe az abroncson lévő különféle barázdák: ezek ugyanis nem azért kerülnek a gumira, hogy esztétikai szerepet töltsenek be, hanem az esetlegesen úttesten lévő csapadék (esővíz, hó, sár) elvezetését hivatottak megoldani.

Emellett az autógumi bordázottságának szerepe van a menetzaj csökkentésében is.

A saját érdekünk, hogy ne közlekedjünk kopott gumival, ugyanis az 1,6 mm-es határ csakis az életveszélyes mértékben kopott abroncsok kiszűrésére szolgál, ám korántsem egyenlő az optimális működéssel.

Honnan tudom, hogy elkopott az abroncs?

Az abroncs kopására a legtöbb gumin találunk egy jelzést, melyet elérve biztosak lehetünk abban, hogy már elérkezett a csere ideje.

Ezen kívül létezik egy egyszerű házi praktika is: egy hétköznapi százforintos érmével ellenőrizhetjük, hogy rendben van-e az abroncs.

Az érme külső, ezüst színű része nagyjából 4 mm-es.

Ha egy barázdába behelyezzük, és az teljesen eltakarja az ezüst színű részt, akkor még megfelelő állapotú az abroncs, ám, ha látható marad ekkor is az érme pereme, akkor el kell kezdenünk új abroncsszett után kutatni.

A legbiztosabb azonban az, hogyha a téli-nyári gumicsere idején mindig véleményt kérünk a cserét végző szakembertől, hiszen ő biztosan jelezni fogja, ha már nem tudsz vele sokáig biztonságosan közlekedni.

Téli-nyári gumik a Gumidiszkont webáruházban

Akár téli, akár nyári gumit keresel, online üzletünkben biztosan megtalálod a Neked valót.

Mindenféle méretben forgalmazunk abroncsokat, számos márkánk között találhatsz olcsóbb termékeket, és minőségi, prémium autógumikat is.

Nézz szét nálunk, és választ ki a Neked megfelelőt!