Az abroncsok profilmélységének fontossága
Négy tenyérnyi felület: körülbelül ekkora területen érintkezik egymással a talaj és a négy gumiabroncs.
Az autó méretéhez képest ez elképesztően kicsi, így nem véletlenül van az, hogy a szakemberek gyakran hívják fel a figyelmet a gumiabroncsok rendszeres ellenőriztetésére, és arra is, hogy időben cseréltessük is le őket.
Arról viszont már kevesebb szó esik, hogy a gumik profilmélysége is kiemelt figyelmet igényel, hiszen nagyon fontos funkcióval bírnak, így a továbbiakban erről szeretnénk több információt nyújtani.
Mit mond a jogszabály és mit a szakember?
A szezonális gumik cseréjével ellentétben erre szerencsére van jogszabály, bár hazudnék, ha azt mondanám, hogy egyetértek vele és nem szorulna módosításra.
Ugyanis a hatályos jogszabályok szerint az előírt minimum profilmélység 1,6 mm, ami elképesztően kevés, tekintve, hogy egy új téli abroncs körülbelül 8,5-10 mm, míg egy nyári 7-9 mm-es barázdákkal rendelkezik.
A szakemberek többsége azon a véleményen van, hogy az 1,6 mm-es minimum profilmélység balesetveszélyes, így azt javasoljuk, hogy a nyári gumit körülbelül 3, míg a télit 4mm-nél már feltétlenül cserélni kell, ha biztonságosan akarunk közlekedni.
De ideális esetben már 5 mm-es barázdamélység alatt le kellene cserélni az abroncsokat.
Mi is ezeknek a barázdáknak a célja?
Bár ezt valószínűleg minden sofőr tudja, de azért nem árt az emlékeztető: már maga a gumiabroncsok minősége és a futófelület is gyakorlatilag a Te, és a többi autós biztonságát szolgálják.
A barázdákkal sincs ez másképp, hiszen okkal vannak ott, mondhatni, hogy úgy működnek, mint egy csatorna, ugyanis elvezetik a fölösleges vizet a gumik alól, ami pedig a kellő tapadást biztosítja.
Ugyan 1,6 mm-es profilmélységgel száraz úton képesek tapadni az abroncsok, ám más esetekben meglehetősen problémás.
Mi történik, ha túl kicsi a profilmélység?
Ha a profilmélység túl kicsi, az sajnos könnyedén balesetekhez vezethet, hiszen ha az abroncs felülete majdhogynem sima, akkor létrejön az „aquaplanning”, vagyis a felfutás jelenség, ami szerencsére nem túl gyakran fordul elő.
Ennek következtében az autó irányíthatatlanná és kormányozhatatlanná válik, hiszen szó szerint fut a vízen, mert nincs semmi, ami el tudná vezetni a csapadékot, így pedig nem tudnak az abroncsok az úthoz tapadni.
Ilyenkor a fékezési és a kormányzási erők is a vízrétegre hatnak, így ilyen esetben kerülni kell a hirtelen fékezést és lassítást, illetve a hirtelen kormányzást, nehogy kicsússzunk az útról.
A felfutás veszélye például autópályákon megnő, mivel ott nagyobb a sebesség, így egy kis mélységű barázdákkal rendelkező abroncs előtt a víz könnyedén fel tud halmozódni, majd pedig fel is tudja emelni.
Hogyan és milyen gyakran kell ellenőrizni az abroncsokat?
A KRESZ szerint a kerekeket és az abroncsokat minden indulás előtt ellenőrizni kellene, hogy minden rendben van-e velük, de ez nem túl reális elvárás.
Az általános vélekedés az, hogy havonta érdemes ellenőrizni a guminyomást – persze, ha látjuk, hogy laposabbak a kerekek, akkor nem kérdés, hogy mit kell tenni.
Ugyanis a nem megfelelő nyomás egyenetlen kopást eredményez, ám ezt okozhatja egy rossz futómű beállítás is.
Átlagosan 5-8 évig használható egy abroncs teljes biztonsággal átlag használat mellett, tehát olyan 3-4 éves kor után már érdemes bizonyos időközönként ellenőrizni a profilmélységet is.
Erre természetesen kihat a már említett egyenetlen kopás is, ezért ha a barázdák mélységét ellenőrzöd, akkor egy adott abroncson ezt több helyen is tedd meg!
Ebben segítségedre lehetnek a gumikon megtalálható kopásjelzők, de érdemesebb lehet egy kifejezetten erre szolgáló mérőeszköz használata.
Mi tehát a konklúzió?
A törvény által előírt 1,6 mm-es profilmélység már nem biztonságos.
Ugyan ezzel átmegy az autód a műszaki vizsgán, hiszen szabályszerű, de nem ajánlom, hogy ilyen abroncsokkal közlekedj.
Ha szükséged van jó minőségű abroncsokra, nézz szét webshopunkban!