Szabálytalan gumikopások és azok okai I: a rossz guminyomás

2021-05-21 15:04:00

Szabálytalan gumikopások és azok okai I: a rossz guminyomás

Mi az, amit gyakran kellene ellenőrizni, a KRESZ vizsga forgalmi része is ezzel kezdődik, de ennek ellenére mégsem fordítanak rá kellő figyelmet az autósok?

Bizony, a gumiabroncsok nyomásellenőrzéséről van szó.

A legtöbb autós csak akkor figyel fel arra, hogy nem megfelelő a nyomás az abroncsban, amikor már vezetés közben is érzi, vagy esetleg hallja is.

Ez öreg hiba, hiszen ilyenkor általában az abroncsoknak annyi.

Ugyan az újabb típusú autókban már vannak nyomásmérő szenzorok, amik nagy segítséget nyújtanak, de a legtöbb, az utakon lévő jármű nem rendelkezik ilyennel.

De nézzük is meg, mi történik akkor, ha nem megfelelő a gumikban lévő nyomás.

Szabálytalan gumikopás

Minden autó, illetve abroncsméret esetében van gyártói ajánlás az ideális guminyomásra, amit meg lehet találni a tanksapkán is, ha esetleg menetközben lenne szükség feltölteni az abroncsokat, illetve az ajtókban is elhelyeznek egy fém-plakettet, amin megtalálható ez az információ.

A hibás guminyomás okozta kopásokból kettőt tudunk megkülönböztetni egymástól, szerencsére elég jellegzetesen kopnak, így most ezeket fogjuk megnézni kicsit részletesebben, hogy egy esetleges probléma esetén Te is tudd, mit kell tenni.

Ha túl nagy a nyomás az abroncsokban

Talán ez a leggyakoribb oka az egyenlőtlen gumikopásnak.

Ha túltöltöd a gumit, akkor annak az lesz a következménye, hogy a közepe szépen kipúposodik – a szabálytalan kopás akkor is bekövetkezik, ha nem látod szabad szemmel egyértelműen a „puklit” az abroncson.

Így pedig egyértelmű, hogy csak ez a része fog kopni az abroncsoknak, a szélei nem, – de legalábbis nem olyan mértékben, mint a középső rész – hiszen a kitüremkedés miatt a többi része nem tud érintkezni a talajjal.

A túl alacsony nyomás sem jó

Szintén gyakori jelenség, amikor az abroncsokban a szükségesnél kisebb a nyomás.

Ez általában akkor fordul elő, ha rég ellenőrizted a gumikat, illetve sokszor ez alapján szokták észrevenni az autósok, ha az abroncs valahol ereszt, vagy nem megfelelően zár a szelep.

Ilyen esetben, a túlnyomással ellentétben a gumi közepe marad sértetlen, és a két széle fog intenzívebben kopni.

Miért probléma a szabálytalan, egyenlőtlen gumikopás?

Az, hogy az abroncsokban ideális legyen a nyomás, mindenekelőtt a biztonság szempontjából fontos.

Ugyanis, ilyenkor a gumi futófelületének csak egy része érintkezik a talajjal, ami ahhoz vezet, hogy a tapadás nem lesz megfelelő, illetve így az autóból sem lehet kihozni a maximumot – nem biztos, hogy úgy fog teljesíteni egy gyorsulás, egy fékezés, esetleg kanyarodás során, ahogy az elvárható lenne.

Továbbá, az ebből adódó teljesítménycsökkenés miatt az üzemanyag-fogyasztás is megnövekedhet.

Érdemes tehát gyakorta ellenőrizni az abroncsokban lévő nyomást, hiszen, mind a két eshetőség egy könnyedén orvosolható probléma.

De ne aggódj akkor sem, ha már elkoptak az autódon lévő gumik – nézz szét bátran webshopunkban, egészen biztos, hogy fogsz találni megfelelő új abroncsokat!