Szabálytalan gumikopások és azok okai II: rossz futómű beállítás

2021-06-15 15:06:00

Szabálytalan gumikopások és azok okai II: rossz futómű beállítás

Előző cikkünkben (LINK: Szabálytalan gumikopások és azok okai I: a rossz guminyomás), a nem megfelelő mértékű guminyomásból fakadó kopások jellegzetességeit néztük meg, ebben a cikkünkben viszont már az olyan jellegű kopásokról lesz szó, amelyek megoldásához és elkerüléséhez már szakértők segítségét kell igénybe venni.

Ugyanis szabálytalan gumikopást eredményezhet a helytelen futómű beállítás is.

A következőkben megnézzük, hogy milyen formákban jelentkezik hibás futómű beállításnál, illetve akkor, ha a kerékösszetartás nem megfelelő.

Hibás futómű okozta gumikopás

Ha nem megfelelő a futómű beállítása, akkor az a gumikon aszimmetrikus kopás formájában jelenik meg: ez azt jelenti, hogy vagy a gumi külső, vagy pedig a belső fele kopik csak, vagyis az abroncsnak csupán az egyik oldala érintett – ezt egyoldalas kopásnak is szokták nevezni.

Amennyiben ilyet tapasztalsz, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy például a szervizben nem állították be megfelelően az autód futóművét, hiszen akár már attól is elállítódhat, ha például nagyobb lendülettel felhajtasz a járdaszegélyre.

De mi okozza pontosan az aszimmetrikus kopást?

Azt tehát már tudjuk, hogy ilyen esetben a probléma a futómű beállításában keresendő, de mi is történik ilyenkor?

Gyakorlatilag arról van szó, hogy a kerékösszetartás mértéke megváltozik, tehát vagy kifelé, vagy befelé irányul az abroncsok dőlésszöge.

Ha a kerékösszetartás túl nagy, akkor pozitív kerékdőlésről beszélünk – ekkor a gumik külső széle fog kopni.

Amennyiben viszont a kerékösszetartás kicsi, úgy negatív kerékdőlésről van szó, és az előzővel ellentétben az abroncsok belső felét érinti a kopás.

Tehát ha azt veszed észre, hogy az abroncsoknak csak az egyik oldala kopik, mindenképpen keress fel egy szervizt, hogy megfelelően beállítsák a futóműved.

Ugyanakkor, ha sportautód van, nem biztos, hogy aggódnod kell ennél a jelenségnél, ugyanis az ilyen autókra való abroncsok jellemzően sosem kopnak egyenletesen.

Ejtsünk pár szót a kagylószerű kopásról is

A kagylószerű gumikopás esetében a kopás csak itt-ott érinti az abroncsot, mondhatjuk úgy is, hogy „foltokban” kopik.

Ez szintén egy olyan problémára utal, amivel szervizhez kell fordulni, mert jó eséllyel nem fogod tudni Te magad megoldani, hiszen általában a felfüggesztésben lévő alkatrészeknél keresendő a probléma forrása.

Jelentheti azt, hogy a kerekek centrírozása nem megfelelő, de azt is, hogy valamelyik alkatrész (gömbcsukló, lengéscsillapító stb.) elkopott, és cserélni kell.

Mitől kophatnak még az ideálisnál gyorsabban az abroncsok?

A nem megfelelő guminyomáson és a hibás futómű beállításon túl a használat módja és az extrém igénybevétel is befolyásolja a gumik kopásának mértékét és gyorsaságát.

Ha például gyakran nyomsz satuféket, csikorgó kerekekkel indulsz vagy kanyarodsz, azzal bizony rendesen koptatod a gumikat.

Akárhogy is, minden abroncs élettartama véges, így előbb-utóbb le kell cserélni, de nem mindegy, hogy mikor.

Ha Nálad éppen eljött ennek az ideje, keresd fel webshopunkat, hiszen számtalan gumiabroncs közül válogathatsz!